مقايسه اختلالات رفتاري، سبكهاي دلبستگي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان 12-17 ساله عادي و ساكن خوابگاه

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:
کنش متقابل و رابطه ی عاطفی میان میان مادر و نوزاد به روابط اجتماعی کودک در آینده شکل داده و نحوه برخورد مادر با کودک در چگونگی اجتماعی شدن و کسب مهارتهای اجتماعی فرزند تاثیر به سزا دارد. در واقع دلبستگی بین مادر و کودک شالوده ی اجتماعی شدن کودک را در سالهای بعدی پی ریزی می کند. این پیوند در رشد کودک امری جدی، گسترده و فوق العاده است.
به نظر می رسد الگوی دلبستگی اولیه با تحول مهارتهای اجتماعی سالهای بعد در کودک ارتباط دارد. پژوهش رفتار اجتماعی آن دسته از کودکان مهد کودک که روابط عاطفی آنها در = ماهگی ارزیابی شده بود بررسی گردید، کودکانی که قبلا «دلبسته ایمن» ارزیابی شده بودند، حالا نقش رهبری اجتماعی داشتند. این کودکان در فعالیتها پیش قدم بودند، فعالانه در آنها شرکت می کنند و مورد توجه کودکان دیگر بودند. معلما نشان آنها را خوگردان و مشتاق یادگیری می شناختند. بر عکس کودکانی که دلبسته ی ناایمن شناخته شده بودند، از لحاظ اجتماعی گوشه گیر و نسبت به شرکت در فعالیتها دچار تردید بودند، از نظر معلمان، این کودکان کنجکاوی کمتری درباره چیزهای نو نشان می دادند و در پیگیری هدفهای خود چندان استوار نبودند. این تفاوتها ارتباطی با هوش کودکان نداشت.
کودکی که به مادر دلبستگی مطمئنی پیدا کرده، بیشتر به دنبال حفظ رابطه ی عاطفی با والدین و نیز جلب اعتماد آنان از طریق پذیرش رفتارهای مطلوب اجتماعی است. روانشناسان در بیشتر سالهای قرن حاضر به رابطه کودکان با کسانی که مراقبت از آنان را به عهده دارند تاکید کرده اند و این کنش های متقابل را اساس عمده ی رشد عاطفی و شناختی می دانند.
بنابراین پژوهش حاضر به بررسی رابطه اختلالهای رفتاری، سبکهای دلبستگی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان غیرخوابگاهی (عادی) و دانش آموزان خوابگاهی ۱۷ - ۱۲ سال شهر سروآباد و نیز مقایسه این دو گروه می پردازد.
جامعه آماری  پژوهش حاضر شامل دو گروه دانش آموزان عادی دختر ( که با خانواده زندگی می کنند ) و دانش آموزان خوابگاهی ۱۷ -۱۲ سال ساکن شهر سرو آباد که در سال ۱۳۸۶ در مدارس دولتی این شهر و شبانه روزیها مشغول به تحصیل می باشند.
حجم نمونه پژوهش حاضر شامل ۲۰۰ نفر دانش آموز است که ۱۰۰ نفر دانش آموز عادی دختر غیر خوابگاهی و ۱۰۰ نفر دانش آموز خوابگاهی است که با روش نمونه گیری  خوشه ای مرحله ای از بین مدارس و خوابگاههای دانش آموزان گزینش شد جهت گزینش نمونه کلیه مدارس سرو آباد (۲ مدرسه دبیرستان سمیه وحجاب و یک مدرسه راهنمایی خدیجه) در نظر گرفته شد و از هر پایه مقطع دبیرستان و راهنمایی حدود ۱۷ دانش آموز شبانه روزی و ۱۷ دانش آموز عادی منتخب گردید.
واژه های کلیدی: اختلالات رفتاری، دلبستگی، اختلال عاطفی، هنجارهای اجتماعی، پیشرفت تحصیلی

فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش   
مقدمه   
بیان مساله   
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهشی
تعاربف نظری و عملیاتی متغیرها
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش   
مقدمه   
۱- تعریف اختلال رفتاری   
۲- اختلال عاطفی   
۱-۲- تعریف اختلال عاطفی   
۲-۲- طبقه بندی مشکلات عاطفی   
طبقه بندی اختلالهای روانی   
اختلالهای کودکی تا چه میزان رواج دارد ؟   
هنجارهای اجتماعی فرهنگی   
تفاوتهای مربوط به جنسیت   
وضعیت روانی کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری   
۳ -۲ ‹‹ پاره ای از مشکلات رفتاری و رابطه آنها با کندی پیشرفت تحصیلی ››   
۵ -۲ ‹‹ برخی تکنیکهای شناسایی کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری ››   
۶ -۲ ‹‹ دسته بندی اختلالات رفتاری و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی››   
مشکلات فرآیند آموزش اختلالات رفتاری   
آمارها و ضرورت انجام مطالعه   
دوره های مختلف مطالعات همه گیر شناسی اختلالات رفتاری   
همه گیرشناسی   
بررسی پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در جهان و ایران   
پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری در جهان   
۸ -۲ ‹‹ پاره ای از تحقیقات انجام شده در ابطه با مشکلات رفتاری و پیشرفت ››   
۳ - سبب شناسی اختلالات روانی   
۱ -۳ - دیدگاه زیست شناختی   
۲ -۳ - عوامل ژنتیک    
۳ -۳ - دیدگاه روان پویشی   
۴ -۳ - دیدگاه یادگیری  (رفتاری)   
۵ -۳ - دیدگاه شناختی    
۶ -۳ - دیدگاه انسانگرائی - هستی گرائی   
۷ -۳ - دیدگاه اجتماعی    
۴ -نظریه های راجع به نقش خانواده   
۱ -۴ - نظریه سیستم ها 
۲ -۴ نظریه ارتباطات  
۳ -۴ - نظریه ساختی   
نظریه های سبکهای دلبستگی   
۲ -۳ -۱ نظریه های روان تحلیل گری
۲-۳-۲ نظریه یادگیری  
۲-۳ -۳ نظریه رفتارشناسی طبیعی  
۲ -۳ -۴ دیدگاه اتولژیک رشد کودک  
۲-۳ -۵ نظریه جان بالبی  
۲ -۳ -۵ -۱ مفاهیم اساسی نظام بالبی  
کاربرد  نظام بالبی برای پرورش کودک  
معیارهای تشخیص دلبستگی   
۲ ـ۵  الگوهای مختلف دلبستگی در کودکان   
۲ـ۵ ـ۱ ـ دلبستگی ایمن    
۲ ـ ۵ ـ ۲ دلبستگی نا ایمن دوسوگرا    
دلبستگی نا ایمن اجتنابی   
دلبستگی سازمان نایافته / جهت نایافته    
مراحل تحول دلبستگی   
۲-۷ تاثیر عامل فرهنگ بر الگوی دلبستگی   
۲ ـ۸ عوامل موثر بر تغییر الگوی دلبستگی   
۲ -۹ خانواده به عنوان یک نظام اجتماعی   
۲ -۱۰ مفهوم نقش ها در خانواده و رابطه ی اعضای خانواده   
۲ -۱۱ کارکرد های خانواده   
۲ -۱۲ نداشتن خانواده و اثرات آن بر فرزندان   
۲ -۱۳ پدیده بی سرپرستی و اثرات آن بر رشد روانی - اجتماعی کودک   
۲-۱۴ پدیده ی بد سرپرستی و اثرات آن بررشد روانی - اجتماعی کودک   
۲-۱۵ شیوه ی سرپرستی موثر برای کودکان بی سرپرست وبدسرپرست   
بخش سوم : جدایی و فقدان و آثار آن برکیفیت دلبستگی مادر- کودک   
۲-۱۶ تاثیرات جدایی وفقدان برتحول دلبستگی   
۲-۱۷ مراحل واکنش کودک به جدایی از مادر   
۲-۱۸عوامل موثر در شدت واکنش به جدایی   
۲-۱۹ انواع اختلالات دلبستگی   
انواع اختلالات دلبستگی مطرح شده   
۲ -۱۹ -۱ نوع اول : اختلال دلبستگی بدون تعلق ( دل نابسته )   
۲ -۱۹ -۲ نوع دوم : اختلال دلبستگی نا متمایز   
الف . درهم آمیختگی اجتماعی   
ب . بی احتیاطی / تمایل به حادثه / خطر کردن   
۲ -۱۹ -۳ نوع سوم : اختلال دلبستگی بازداری شده   
۲ -۱۹ -۴ نوع چهارم : اختلال دلبستگی پرخاشگرانه   
۲ -۱۹ -۵ نوع پنجم : اختلال جابجا شده   
۲ – ۲۱ پیشگیری از بروز اختلالاتت دلبستگی   
۲ – ۲۲ پیشگیری در مراکز شبانه روزی   
۲ -۲۲ خلاصه فصل   
فصل سوم: روش پژوهش   
مقدمه   
جامعه آماری   
نمونه و روش نمونه گیری   
ابزار اندازه گیری   
تاریخچه آزمون آزمون R-90 -SCL ( معرفی آزمون )   
اعتبار و روایی تست R-90 -SCL   
آزمون RAAS  سبکهای دلبستگی   
نمره گذاری   
شیوه اجرا   
روش اجرا   
روش آماری   
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها   
مقدمه   
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری   
بحث و نتیجه گیری درباره یافته ها   
تحلیل سوال های پژوهشی حاضر به ترتیب 
محدودیتهای پژوهش   
پیشنهادات پژوهش   
منابع و ماخذ
منابع فارسی  
منابع انگلیسی
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 4088 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 182

حجم فایل:995 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش